vrijdag 14 oktober 2011

4sq

Januari 2010, Foursquare wordt openbaar voor het grote publiek. Maart 2010, Foursquare heeft 500.000 gebruikers. Juni 2011, Foursquare heeft 10.000.000 gebruikers. Foursquare is booming!

Foursquare (4sq) is een social network applicatie voor mobiele apparaten die gebruik maakt van de locatie van de gebruiker, elke locatie (venue) in de echte wereld (stations, winkels, huizen etc.) kan aangemaakt worden in 4sq. Gebruikers kunnen inchecken in deze venues, wanneer een gebruiker incheckt ziet hij of zij welke andere gebruikers aanwezig zijn en de door andere gebruikers achtergelaten tips en/of foto's.

Hiernaast bevat 4sq een spelelement, gebruikers verdienen bij elke check-in punten en kunnen bij bepaalde prestaties zogenaamde badges verdienen. Degene die de meeste check-ins bij een bepaalde venue heeft, wordt de major van die desbetreffende venue. In het menu van de applicatie staat een ranglijst, zodat je op elk moment de positie van zowel je vrienden als die van jezelf kan bekijken.



20110912-113936.jpg

Hierboven staat in de grafiek waarin de groeiende populariteit van 4sq, volgens Google Trends.

Naast dat 4sq een leuk alternatief is op de wat traditionelere social media (Facebook, Twitter etc.) is het een wondermiddel voor marketeers. Neem de venue Utrecht Centraal, honderden mensen checken hier dagelijks in. Wanneer je hier een boodschap (reclameboodschap of misschien zelfs een liefdesverklaring) neerzet bereik je dus gratis honderden mensen, dit aantal zal in de toekomst alleen nog maar groeien.

Ook ik doe er aan mee, op elk station waar ik kom laat ik de link van mijn weblog (http://www.jensees.wordpress.com) achter, want op het station zijn wachtende mensen en wachtende mensen willen lezen! Dit kan gezien worden als een virtuele vorm van vandalisme maar ik zie het als een ideale vorm van zelfprofilering, plus dat het niet strafbaar is!

Ook voor ondernemers is 4sq interessant, wanneer ik een restaurantje bezoek check ik in. Op dat moment kan ik de eventuele tips en aanbevelingen van andere gasten die hebben ingecheckt lezen, voor de restauranteigenaar is het dus belangrijk te zorgen dat daar slechts positieve berichten staan. Daarnaast kan de eigenaar van een venue (winkel, kroeg etc.) gebruik maken van 4sq om extra omzet te genereren door bijvoorbeeld de major of bij drie check-ins een gratis drankje aan te bieden.

Zoals je ziet liggen er met 4sq veel kansen voor het oprapen, zowel voor de particuliere als voor de zakelijke gebruikers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten